2PR9

Dilbert.com

 

Ялинку поставили, шампанське розпили, ніч відтанцювали, відіспалися, вийшли на роботу… І що далі? Яким буде наш PR у 2009 році? Про це трохи говорили на круглому столі UAPR, але як нормальному блогеру з трохи роздутим его 🙂 мені хочеться сформулювати власні прогнози на цей календарний рік.

Минулого року я прогнозувала ріст у цифрах – але цього року не візьмуся сказати, чи той прогноз справдився. В ситуації повної непрозорості ринку і скороченого горизонту планування, не стану робити кількісних прогнозів і на новий рік. За винятком одного.

Отож, PR у 2009 році:

  1. Український ринок у цілому навряд чи виросте- у цьогму моя оцінка збігається з оцінкою UAPR. Це не означає, що всі зароблятимуть стільки ж, скільки і минулого року. Хтось зароблятиме набагато менше, а чиїсь доходи виростуть. Ми побачимо дарвінізм у дії: виживуть найсильніші й найбільш пристосовані до зміненого середовища. Досі галузь росла, як на дріжджах, за рахунок економічного зростання. Тепер побачимо, як і агентства, й індивідуальні фахівці, видряпуватимуть собі нішу на фоні падіння економіки.
  2. Всі компанії економитимуть на PR. Хтось – екстремальним чином, урізавши бюджет і штат до нуля. Хтось – із більш поміркованим і розумним підходом – обере шлях "оптимізації": перегляне свої плани, перерозподілить бюджети на користь дешевших, але ефективніших рішень, скасує великі події. Думаю, "Домінікани" та їм подібні "излишества" залишаться в минулому – разом із креативністю заради креативності та іншими "бантиками". На перший план вийдуть технології та чиста якість роботи.
  3. Агентствам доведеться вчитися заробляти на послугах, а не на комісії за прямі витрати. Свою додану вартість вони будуть змушені демонструвати і доводити, адже треба якось виправдовувати свої розцінки. Легких шляхів для заробляння, на жаль, не буде. А цінова політика на тендерах отримає значно більшу вагу в загальній оцінці. Зате ті агентства, які зможуть довести свою користь і викликати доврву клієнтів, зможуть отримати більшу частку ринку, а, значить, будуть у більш виграшному становищі, коли почнеться економічне зростання.
  4. PR-никам доведеться навчитися пріоритизувати. А для цього, нарешті, сформувати чітку стратегію. Адже без неї неможливо прийняти рішення щодо реалізації тих чи інших тактичних кроків за хронічного бюджетного дефіциту. Раніше ми робили все і побільше. А тепер робитимемо лише те, що для нас життєво необхідно. Тобто якщо PR не став життєво необхідною для компанії функцією, то його не буде взагалі 😦 А взагалі, життєво необхідне – це те, що прямо працює на бізнес-стратегію і бізнес-цілі компанії. Якщо є чітко сформульовані ключові повідомлення та цілі, тоді питання "робити чи не робити?" взагалі не стоятиме. Чи це адекватний спосіб донести моє повідомлення? Чи відповідає це моїм пріоритетам? Чи допоможе воно досягти моїх цілей? Якщо ні, то ні. Якщо так, то вперед!
  5. До речі, про цілі. Криза змусить нас навчитися ставити собі цілі та завдання. І заодно вимірювати ефективність. Тому що власники і топ-менеджери будуть запитувати: "А що це нам дає?" А цілі неможливо буде поставити без розуміння бізнес-цілей компанії. Адже серед нас досі є багато людей, які не розуміють стратегії бізнесу, який обслуговують. Не пригадую, хто сказав: "Ми говоримо з бізнесменами мовою комунікацій, а треба – мовою бізнесу." Адже неможливо поставити адекватні цілі, якщо не розуміти, що зараз пріоритетно для компанії: доля ринку чи прибутковість.
  6. Компанії працюватимуть за принципом "ніколи не роби сьогодні те, що можна відкласти на завтра". Репутаційні та комунікаційні аудити треба було робити раніше, зараз – в умовах невизначеності та ризиків – вони все одно не покажуть скільки-небудь значимих результатів. Вечірки для преси, програми лояльності та інші приємні речі теж зачекають – яка там лояльність, якщо 50% журналістів активно шукає роботу, а решта фізично не встигає нікуди ходити.
  7. Незважаючи на кризу, судячи з усього, проникнення Інтернету продовжить зростати, а, значить, вашу аудиторію можна шукати в Інтернеті. Зараз хороший час, щоби придивитися до інструментів Інтернет-комунікації (недарма, за прогнозами ВРК, Інтернет-реклама – чи не єдина галузь реклами, яка зростатиме). Звичайно, зараз абсолютно не час працювати "методом тику" і заводити блог, тільки щоб закрити його через кілька тижнів. До всього треба підходити з розумом: ідентифікувати спільноти, де "тусує" ваша аудиторія, і поступово налагоджувати з цими людьми спілкування.
  8. І, нарешті, про ЗМІ. Якщо вірити прогнозам УАВПП, то ринок преси скоротиться дуже суттєво. Враховуючи, що саме друкована преса найактивніше споживала інформацію, яку генерує бізнес, то для нас це означає, що у нас буде значно менше можливостей доносити свої повідомлення цим каналом, адже буде менше сторінок, які треба заповнювати контентом. З іншого боку, журналісти, які залишилися на ринку преси, будуть завантажені значно більше, а, значить, за правильно поставленої роботи, ми можемо бути їм дуже корисними, пропонуючи цікаву інформацію, пишучи якісні коментарі, колонки, експертні статті і т. д. – коротше кажучи, власний контент.
  9. З іншого боку, журналісти, які залишилися за бортом, принаймні частина із них, атакуватимуть ринок праці PR. А це значить, що на меншу кількість робочих місць буде більше претендентів. І, закономірно, зарплати на PR-ринку вимушено впадуть. Це вже пройшли наші колеги у США та на інших розвинених ринках, де традиційні ЗМІ скорочують штат вже понаж рік. Затребуваними і стабільно дорогими залишатимуться фахівці найвищого ешелону – досвідчені керівники-стратеги і вузькі спеціалісти, яких ніким замінити. Так що поради Джека Траута та Ела Різа ще ніколи не були такими актуальними. Треба займати нішу і тримати в ній безперечне лідерство. На превеликий жаль, скорочення також торкнулись і тренінгових бюджетів. Так що у 2009 році наш професійний розвиток залежатиме тільки від нас самих.
  10. На превеликий жаль, вже давно помітно, як впали етичні стандарти – як з боку ЗМІ, так і з боку PR. Замовні статті набувають нової популярності – не дивно, адже в час кризи кожен зосереджується на короткостроковому результаті, а не на формуванні репутації. Тому дуже хочеться нагадати всім, що криза рано чи пізно завершиться, і варто тримати в полі зоре не лише події найближчих 6-12 місяців, а й більш віддалене майбутнє. Адже воно, насправді, не так вже й далеко.

 

Успішного всім Нового року і веселих Різдвяних свят!

Advertisements
Опубліковано у Uncategorized. Додати до закладок постійне посилання.

4 Responses to 2PR9

  1. Andriy коментує:

    Цікаво було почитати.Спочатку трошки злився, читаючи; потім просто почав виробляти думку, настільки ми ще незрілі…Крізь всі пункти пробігає не криза, а проблема і хвороби галузі PR!Виживуть сильніші? До чого тут криза? Воно завжди так.Економитимуть на PR ? Тю блін, а як це неекономити?Доведеться навчитися? А як по іншому? Без вдосконалення – будь-який процес загнеться5 пункт – це взагалі переписані правила бізнесу… 10 пункт – це банальна мораль і залежність(не побоюсь слова наркотична) людей від ЗМІ за відсутності власної думки – над недумаючим народом не залишається нічого, крім дослідів ака мс’є Павлов, де народ==собака. І досліду будуть продовжуватись аж до моменту, поки собака не здохне, або не загризе того Павлова.

  2. Yaryna коментує:

    Андрію, дякую за коментар. Хоча не знаю, на кого Ви злилися, читаючи пост 🙂 По-моєму, піарникам злитися треба тільки на себе, а Вам вже й не знаю, на кого. Звичайно, у галузі PR, як і у більшості інших галузей професійних послуг, багато проблем. Раніше їх присутність компенсувалася ростом ринку. Зараз, на етапі спаду, деякі проблеми виступили більш явно, інші – наприклад, кадровий голод, – стали менш актуальними. Ви дивитеся на галузь PR ззовні, тому деякі тези можуть бути для Вас не зовсім зрозумілими. Наприклад, Ви здивуєтеся, але дуже мало українських компаній взагалі ставлять перед собою стратегічні цілі і формують послідовну бізнес-стратегію, а про PR у цьому контексті взагалі ніколи не замислювалися. Тепер все змінюється. І це прекрасно, тому що галузь професіоналізуватиметься. І таки "доведеться навчитися", тому що зараз це мало хто вміє. Якби Ви прац.ювали в цій галузі, то у Вас би не виникло цих коментарів.

  3. Andriy коментує:

    <blockquote>Хоча не знаю, на кого Ви злилися, читаючи пост :)</blockquote>Мабуть на речі, які мені здались надзвичайно банальними…<blockquote>Якби Ви прац.ювали в цій галузі, то у Вас би не виникло цих коментарів.</blockquote>Я не остання людина в PR сфері… Цікавлюсь нею і щодня стикаюсь із її проблемами. Крім того дружина працює в рекламному бізнесі, тому можна сказати, що десь там поряд біля пульсу пальці мої частково знаходяться….Мене злило те, що в списку знаходяться саме ті проблеми, які я давно вже розумію і знаю, що їх потрібно уникати не в період кризи, а завжди…

  4. Yaryna коментує:

    Андрію, якби всі так мислили, як Ви, і ще й втілювали це на практиці, наша галузь не мала б сьогодні тих проблем, які вона має сьогодні. На фоні зростання ринку люди умудрялися робити непогану кар’єру і робити непоганий бізнес, не замислюючись про всі ці речі. Це – абсолютно закономірно. Для чого думати про стратегію, якщо гроші й так заробляються? Тепер галузь – і не лише наша – "вигрібає." Нещодавно спілкувалася з власниками бізнесу – теж у сфері професійних послуг, – які не мають жодного уявлення, куди повинна рухатися їхня компанія, чим вона вирізняється серед десятків аналогічних компаній на ринку, в чому її конкурентні переваги і на чому треба заробляти завтра. А ви кажете – PR… Час аматорів пройшов. Настає епоха професіоналізму. Нарешті!

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

w

З’єднання з %s